Testaa ja varmista, että suorat striimit toimivat käyttämälläsi laitteella
ilman ongelmia. Samalla voit tarkistaa internet-yhteytesi nopeuden.
Suosittelemme sen olevan vähintään 10Mbps.
Testi video:
Video lähtee käyntiin alakulmasta löytyvästä play-napista. Mikäli kyseinen video toimii sinulla hyvin, toimii myös livestriimi laitteellasi hyvin.
Muista kokeilla videota samalla laitteella, millä meinaat seurata striimiä.
Tarkista internet yhteytesi nopeus:
https://luovatehdas.speedtestcustom.com/
Äänenvoimakkuuden taso kannattaa tarkistaa omasta laitteesta, ettei äänet ole esim. vaimennettuna. Videosoittimessa on myös oma äänenvoimakkuuden säädin, mitä voi säätää videosoittimen oikeasta alalaidasta pienestä porrasmaisesta ikonista. Alapalkki asetuksineen tulee näkyviin viemällä hiiri videoruudun päälle. Keltaisten palkkien määrä näyttää äänenvoimakkuuden tason. Voi nostaa ja laskea äänenvoimakkuutta klikkaamalla sitä hiirellä eri kohdista.
Tietokoneella kokoruututilan saa päälle videosoittimen alareunasta löytyvästä oikeanpuolimmaisesta ikonista, jossa nuolet näyttävät neljään eri suuntaan. Alapalkki asetuksineen tulee näkyviin viemällä hiiri videoruudun päälle. Huomioithan, että Chat poistuu näkyvistä kun laitat videosoittimen kokoruututilaan. Perus katselusivulle pääset takaisin poistumalla videosoittimen kokoruudun tilasta.
Mobiililaitteilla kokoruututilan saa päälle, kun videosoitinta kaksois- tai kolmoisnapauttaa videon keskeltä tai vetämällä kahdella sormella suuremmaksi (zoomaamalla) keskeltä kuvaruutua.
Muuta videosoittimen asetuksia videosoittimen alapalkin rattaan kuvakkeesta. Videosoittimen “Auto”-asetus saattaa aiheuttaa lähetyksen pätkimistä. Valitse sopiva videolaatu, mikäli sinulla on epävakaa internet-yhteys tai
katsot mobiiliverkon kautta. Suosittelemme myös päivittämään katselusivun selaimesta, eli uudelleen lataamaan katselusivun.
Tarkista internetin nopeus
Suosittelemme nopeudeltaan vähintään 10 Mbps kiinteää verkkoyhteyttä.
Kokeile katsoa lähetystä eri laitteella esim. älypuhelimella laitteen omalla internet-yhteydellä. Jos lähetys pelaa moitteetta ongelma on tietokoneesi verkkoyhteydessä.
Käynnistä tietokone uudelleen.
Käynnistä reititin ja/tai modeemi uudelleen
Modeemin käynnistäminen uudelleen voi korjata joitakin internetyhteyteen tai langattomiin yhteyksiin liittyviä ongelmia ja
joskus myös saada hitaan yhteyden toimimaan nopeammin. Suosittelemme irrottamaan virtajohdon hetkellisesti käynnistääksesi
modeemin uudelleen.
Sulje ylimääräiset välilehdet ja sovellukset
Varmista, ettei sinulla ole ylimääräisiä sivuja ja ohjelmia auki. Nämä voivat kuormittaa internet-yhteyttäsi ja laitteesi suorituskykyä.
Varmista, että suljet tai poistat sovellukset kokonaan sen sijaan että minimoit ikkunat taustalle.
Tyhjennä selaimesi välimuisti
Välimuistin tyhjennys voi auttaa monissa eri yhteysongelmissa.
Poista kaikki selaimen laajennukset ja lisäosat käytöstä
Asennetut kolmannen osapuolen ohjelmat internet selaimissa voivat joskus aiheuttaa ongelmia toiston aikana, kuten lähetyksen “puskurointi”. Jos sinulla on ongelmia, yritä poistaa kaikki aktiiviset
laajennukset selaimestasi yksitellen (esim. AdBlock, Grammarly, Honey). Voit myös avata videosi selaimen incognito- tai yksityisikkunassa testausta varten.
Päivitä internet-selaimesi
Varmista, että käytät uusinta versiota internet-selaimestasi. Suosittelemme Chrome-selainta. Tarkista selaimesi versio tästä.
Striimin katsominen vaatii tietokoneen tai mobiililaitteen ja hyvän kiinteän nettiyhteyden. Internet-selaimeksi suosittelemme Chrome-selainta.
Suosittelemme nopeudeltaan vähintään 10 Mbps kiinteää verkkoyhteyttä. Voit alustavasti kokeilla internet-yhteytesi nopeutta tältä sivulta löytyvästä “Speed Test” -laatikosta. Muista että netin nopeus voi vaihdella etenkin langattomissa wifi- tai matkapuhelinverkoissa.